رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

لدعمهم في رحلة العلاج.. هشام عباس يغني لأطفال 57357

زار الفنان هشام عباس، مستشفى سرطان الأطفال مصر 57357، وقام بالغناء وسط عدد من الأطفال، ولعب معهم في حديقة المستشفى، ورقصوا على نغمات عدد من الأغنيات الشهيرة له، ومنها: «ليلة يا ليلة»، و «ناري نارين».

وكان في استقبال المطرب هشام عباس، الدكتور شريف أبو النجا، الرئيس التنفيذي لمؤسسة 57357، مدير عام المستشفى، وعدد من العاملين، ثم اصطحبه أحمد عبدالمنعم، مدير العلاقات العامة، في زيارة لغرف الأطفال المرضى، وذلك لرسم البهجة على وجوههم وذويهم، وحرص النجم الكبير على التقاط الصور التذكارية معهم.

كما أدى أغنية دعم المستشفى، والتضامن مع الأطفال مرضى السرطان في صمودهم برحلة المرض والعلاج، والتي سجلها سابقا لأطفال المستشفى قبل عام.

وتحمل الأغنية عنوان «أهلا بيك»، وتم تسجيلها قبيل جائحة كورونا، ورددها النجم هشام عباسفي زيارته مع أطفال 57، ونالت استحسانا كبيرا لدى الأطفال،خاصة أنها كانت تبرعا للمستشفى، ودعا فيها لدعم علاج أطفال 57357 المرضى بالسرطان.

اقرأ أيضا:«حقك عليا».. دويتو جديد يجمع بين حكيم وعدوية (فيديو)

وكان بطل الأغنية مع هشام عباس، هو الطفل "عمر" الذى يُعالج بالمستشفى منذ سنوات، وشفي من المرض، ولذلك شارك أقرانه فرحة شفائهمن خلال الأغنية.

الأغنية من كلمات محمود عبدالله، وتلحين محمدي، وتوزيع أحمد أمين.

أما عن كلمات أغنية هشام عباس لأطفال 57357 فهي: أهلًا بيك. ليه خايف مالك كُلنا دايمًا فى استقبالك قُل مشكلتك وهنِلقالك.. ليها بدال الحل حلول أى هموم عندنا مرفوضة دا إحنا إيدينا بخير ممدودة هنا هتلاقى قلوب موجودة عايزك تضحك كده على طول. ياما قدرنا نسعد غيرنا.. واتحدينا الصعب كتير لا اتأثرنا.. ولا قصرنا لو تحتاجنا مافيش تأخير.. ياما قدرنا نسعد غيرنا.. واتحدينا الصعب كتير لا اتأثرنا.. ولا قصرنا لو تحتاجنا مافيش تأخير.. الأحلام عندنا مسموحة والأبواب كلها مفتوحة تلعب.. تعزف.. ترسم لوحة تطلع من عندنا مشهور.. قبل ما تنده لينا نجيلك ماتفوتناش أصغر تفاصيلك حاسين بيك وهنبقى دليلك مش هيغيب عن عينك نور..”.

وتتابع: “ياما قدرنا نسعد غيرنا.. واتحدينا الصعب كتير لا اتأثرنا.. ولا قصرنا لو تحتاجنا مافيش تأخير.. ياما قدرنا نسعد غيرنا.. واتحدينا الصعب كتير لا اتأثرنا.. ولا قصرنا لو تحتاجنا مافيش تأخير..راحتك هيا هدفنا كتفنا فى كتفك مش سايبينك ناس حواليك بتحبك جنبك من جواك شيفينك ولو احتاجت لأى مساعدة.. قُل للصبح معاك وآهى قاعدة خد بقى عندك ضحكة وفرحة.. وشوف كام إيد ساندينك.. ياما قدرنا نسعد غيرنا.. واتحدينا الصعب كتير لا اتأثرنا.. ولا قصرنا لو تحتاجنا مافيش تأخير.. ياما قدرنا نسعد غيرنا.. واتحدينا الصعب كتير لا اتأثرنا.. ولا قصرنا لو تحتاجنا مافيش تأخير”.

اقرأ أيضا:نانسى صلاح تعلن خطوبتها من المخرج سامح عبدالعزيز

تم نسخ الرابط